بسیاری از دانشجویان و طالبان علم پس از سال ها کوشش و تلاش علمی، نیازمند ارائه ی اطلاعات و اندوخته ی علمی خود به عنوان تکلیف پژوهشی (پایان نامه) می باشند و یا مشتاقِ توضیح اندوخته های علمی خود و ارائه ی تصویری از واقعیت ها هستند. دانشجویان در فرایندِ آموزش، به پاسخ «سؤال»های خود رسیده اند و اکنون درصدد پاسخگویی به «مسئله»های جامعه انسانی و علمی خود هستند. آنان وقتی داده ها و اطلاعاتی کسب کردند، در پی تحلیل ها، مقایسه ها و کشف ارتباطات مربوط به آن موضوع، می باشند. چگونگی سامان دادن به شکل رساله و مقاله، طرح «مسئله»، فرضیه سازی، فنون گردآوری اطلاعات، روشهای تحلیل اطلاعات و داده ها، نیازمند نوعی فن و مهارت می باشد که در این مقاله آنها مرور و مورد بررسی قرارگرفته است.