بررسی خصوصیات و ویژگی های کلامی مدرسه حله و علمای طراز اول آن
-نویسنده : محمد طالعی اردکانی
-دانش پژوه سطح سه رشته شیعه شناسی
-گروه : کلام اسلامی
-منتشر شده در فصلنامه شماره 16 اسلام پژوهان
-سال انتشار : 1399
-فایل اصل مقاله
-چکیده :
تاریخ کلام امامیه در مسیر رشد و پیشرفت خود مدارس و مکاتبی را پشت سر نهاده است که هر کدام با روشی خاص، نقش تحول آفرینی در بالندگی اندیشههای کلامی آن داشته اند. در دو مدرسه نخستین مدینه و کوفه، همه باورها و بنمایههای اعتقادی شیعه، تبیین و تدوین یافت. بعدها در مدرسه قم و بغداد، میراث پیشین را با دو رویکرد متفاوت مدون کردند و به نسلهای بعدی انتقال دادند. بعد از افول مدرسه قم و بغداد، مهمترین مدرسهای که از لحاظ جامعیت، تنوع، نوآوری و متمایز بودن آن در اندیشههای کلامی سرآمد مدارس دیگر امامیه شد، مدرسه یا حوزه حله بود.