تاریخ اجتماعی شیعیان ایران از حمله مغول تا بر آمدن صفویه با تاکید بر تفکیک فرق شیعی از یکدیگر

-رساله علمی سطح 3

-گروه علمی : تاریخ

-نام دانش پژوه : اللهیار سحر خوان

-استاد راهنما : حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد یاوری

-استاد مشاور : حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی

-سال انتشار : 1399

-چکیده :

تاریخ اجتماعی به لحاظ پرداختن به لایه های درونی و زیرین جامعه و سبک زندگی مردم اهمیت خاصی پیدا کرده است که سبب دگرگونیهای قابل توجهی در نتیجه گیریهای علل و عوامل ظهور و سقوط و…. جوامع شده است. تاریخ اجتماعی ،شیعیان زندگی اجتماعی پیروان تشیع و بستر اجتماعی تحولات مربوط به آنها را بررسی میکند .

در این پژوهش در پی پاسخ به سؤالاتی در مورد وضعیت ،فکری فرهنگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شیعیان ایران و عوامل مؤثر بر تاریخ اجتماعی و مؤلفه های زندگی شیعیان ایران هستیم که در بازه ی زمانی حمله مغول تا برآمدن صفویه سعی شده به آن پرداخته شود. همچنین به دلیل اینکه اطلاعات و منابع خاصی برای این بازه زمانی در دست نیست، سبب شده تا رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران را به صفویه نسبت دهند که ما در این پژوهش سعی کرده ایم در منابع تاریخی با استفاده از روش نقلی تاریخی به توصیف و تحلیل این شبهه و دوره بپردازیم.

ما در تاریخ اجتماعی شیعیان موضوعاتی داریم که به عنوان بخشی از گذشته شیعیان سزاوار شناخته شدن هستند و تاکنون در قلمرو مطالعات تاریخ پژوهان قرار نگرفته اند و همچنین در رویدادهای مهم ابعاد و زوایایی وجود دارند که با وجود تلاش برای شناخت آنها، اما توجه کافی نشده است، مثل:1-. بحث های مربوط به تأثیرات اجتماعی تشیع بر زندگی مردم و حکومتها .2- چگونگی اثر پذیری ،باورها رفتارها و ساختارهای اجتماعی از آموزه های شیعی 3- چگونگی پدیدار شدن تحولات فرهنگی و اجتماعی متأثر از آموزه های شیعی 4- تأثیر اندیشه های دینی شیعی در تغییر حکومتها و با سیاست های منطقه ای 5- پیامدهای اجتماعی از حضور اجتماعی زنان و محدودیتهای آن و مسئولیت پذیری زنان 6- مطالعه  و بررسی نمادها و  ابعاد جدید آن در تاریخ اجتماعی مانند پرچم بناها لباسهای رنگ آمیزی ، بناها ، نقش کاشیها و ……