تاریخ تشیع در قزوین از آغاز تا عصر صفویه

-رساله علمی سطح 3

-رشته : تاریخ تشیع

-گروه علمی : تاریخ

-استاد راهنما : حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد یاوری

-استاد مشاور : حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید علی شفیع پور حسینی

-دانش پژوه : محمد ملکی

-سال انتشار : 1397

-چکیده :

رساله حاضر به بررسی تاریخ تشیع در قزوین از آغاز تا عصر صفویه پرداخته است. در این رساله، ابتدا در فصل اول که مفاهیم و کلیات می.باشد به مفهوم تشیع پرداخته وسپس در کلیات به جغرافیای تاریخی در فروعات مختلف بحث شده است اولین فرع درباره زمان و کیفیت بوجود آمدن قزوین که به دست شاپور دوم ساخته شده و درباره کیفیت جغرافیای قزوین و نواحی مطالب جمع آوری شده است.

در فصل دوم به ورود اسلام به ایران و به صورت خاص قزوین در قرن اول و در سال ۲۱ هـ ق صورت پذیرفت که بعد از ورود اسلام غالب مردم قزوین شافعی مذهب شدن و اقلیت حنفی و شیعه مذهب وجود داشته تشیع هم بعد از مدتی داخل در قزوین شد. در فصل دوم تشیع در قزوین و کیفیت ورود آن این گونه میباشد قبایل اعراب شیعه و سادات محترم بعد فتح ایران به قزوین آمده و شروع به تبلیغ اسلام ناب محمدی در این منطقه کردند. قبایلی همچون قبیله عبدالقیس و سادات بزرگوار یحیی بن عبدالله برادر محمد النفس الزكيه که اولین قیام شیعه را در قرن دوم در سال ۱۷۵ه ق در منطقه قزوین و دیلم انجام دادند و با ورود امام رضا(ع) و بحث ولایت عهدی ایشان سادات بسیاری بهمراه و بعد از ایشان وارد ایران شدند. شروع تبلیغ دین و ائمه هدى عليهم السلام ،کردند هجرت امام رضا (ع) و سادات شروعی برای گسترش تشیع در این مناطق شد و قزوین نیز از این قاعده مستثنی ،نبود و بعد از مدتی قزوین در تحت حکومت زیدیان درآمد تا این گسترش روز به روز تکمیل تر شود در فصل چهارم عوامل گسترش تشیع در قزوین و اینکه از قرن سوم در قزوین عالمان امامیه و ثقه در این منطقه پرورش یافتند، عالمانی که از مشایخ شیخ صدوق (ره) و اساتید شیخ طوسی (ره) و دیگر بزرگان ،بودند که با تبلیغ و نشر آثار مردم را به اسلام واقعی و اهل بیت (ع) دعوت میکردند و از عوامل گسترش خاندان های بزرگ شیعی بودند که در گسترش تشیع تلاشها کردند مانند خاندان جعفری و خاندان ابی غانم و خاندان ابى اللحیم و خاندان حمدانی و خاندان مستوفی و دیگر خاندان محترم تمام سعی خود را در گسترش تشیع انجام دادند. عوامل دیگری هم تاثیری در گسترش تشیع داشتند که بحث شد و در فصل آخر به بررسی وضعیت ،سیاسی فرهنگی و اجتماعی شیعیان قزوین پرداخته شده است.