جامعیت قرآن از منظر صحیفه سجادیه

-رساله علمی سطح 3

-گروه علمی : کلام اسلامی

-نام دانش پژوه : محمد هادی بهادر

-استاد راهنما : حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی گرجیان

-استاد مشاور : حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد قدسی

-سال انتشار : 1397

-چکیده : 

قرآن و اهل بیت عصمت (علیهم السلام) ریسمان الهی و وسیله نجات بشریت است و وسیله ارتباطی است بین خاکیان و پروردگار قرآن و عترت معصوم در حقیقت به مثابه حقیقتی واحد هستند و جامع بودن قرآن نیز به همین معنا قابل توجیه .است قرآن کریم همچون دایره المعارفی جامع نیست که اساس تمام معلومات در تمام رشته ها و دانشها در ا آن بردارنده اصول و قواعد کلی هدایت بشر و کمال انسان است و هر چه انسان در پیمودن مسیر کا به آن نیاز دارد اصول و روشهای اساسی آن در قرآن کریم ذکر گردیده است. البته قرآن کریم در مورد تفاصیل و جزئیات امور نیز انسانها را بلا تکلیف نگذاشته است بلکه مراجع و منابعی را به انسان معرفی کرده است که در واقع این منابع از قرآن جدا نیست و کلام آنها نیز کلام خداوند است علم و آگاهی شان را نیز از علم الهی گرفته اند و در هر دوره ای اصول و قواعد کلی قرآن را تفسیر میکنند و جزئیات و تفاصیل آن را برای مردم بیان می.دارند این منابع رسول گرامی اسلام و جانشینان معصوم ایشان.اند به این معنا قرآن جامع است و تبیان کل شیء و تفصیل كل شيء است و هیچ رطب و یابسی از آن فروگذار نشده است.

امام سیدالساجدین (علیه السلام در صحیفه سجادیه ویژگیها و توصیفاتی برای قرآن ذکر میکند که هم اثبات کننده جامعیت قرآن است و هم بیان کننده کیفیت جامعیت قرآن میباشد در سخنان امام (علیه السلام) اصول و قواعد کلی برنامه های قرآنی در مورد نیازهای مختلف بشری در امر هدایت و رسیدن به سعادت و کمال بیان گردیده است.

از نگاه امام سجاد (علیه السلام) قرآن کریم جامع بهترین برنامه ها در عرصه های فردی، اجتماعی خانوادگی و مانند آن است و اصول و راهکارهای جامع تربیت و انسان سازی در آن مطرح گردیده که تضمین کننده سعادت بشر است.