سیره اهل بیت (علیهم السلام) در حج

-رساله علمی سطح 3

-رشته : تاریخ اهل بیت (ع)

-گروه : تاریخ

-استاد راهنما : حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا جباری

-استاد مشاور : دکتر ناصر باقری بیدهندی

-دانش پژوه : محمد جواد جوادی حسین آبادی

-سال انتشار : 1393

-چکیده :

حج زمینه بسیار مساعدی بوده است تا اهل بیت(علیهم السلام) بتوانند در ابعاد مختلف عبادی،اجتماعی،فرهنگی وسیاسی اهداف متعالی اسلام را پیش ببرند در این تحقیق سیره اهل بیت در استفاده از ظرفیت عظیم حج در ابعاد فوق مورد بررسی قرار گرفته است.

اینکه روش اهل بیت در آمادگی برای سفر حج و مناسک آن چگونه بوده؟ همچنین توجه آن بزرگواران به عبادات مقارن حج و مشاعر تا چه اندازه بوده است؟ معصومان در بعد اجتماعی حج چه شیوه ای را در پیش می گرفتند و به چه اموری توجه داشتند؟ در بعد فرهنگی تبلیغی سیره اهل بیت بر چه اساسی بوده است؟ از جهت سیاسی معصومان چگونه از فرصت حج برای پیشبرد اهداف متعالی اسلام بهره می برده اند؟

در چهار چوب همین سؤالات در فصول پنجگانه این تحقیق به نتایج زیر دست یافتیه :ایم: ۱-اهل بیت با رعایت آداب قبل از احرام و رعایت نکاتی در حین انجام مناسک و پس از آن چگونگی بهره برداری بیشتر از این سفر معنوی را به دیگران می آموختند علاوه بر اینکه تکرار حج به عنوان یک عبادت مورد توجه ایشان بوده است.۲- توجه خاص ایشان به دعا و تضرع به درگاه خدا در مواقع و مکانهای مختلف و نیز توجه به مشاعر در حج مورد توجه ایشان بوده است.۳ حج و عمره در بعد اجتماعی نیز نزد اهل بیت علیهم السلام) اهمیت داشته، به طوری که مواردی از قبیل رعایت حقوق دیگران و توجه به مشکلات مادی و معنوی همنوعان در این سفر ونیز ارتباط و تعامل با اشخاص و افکار مختلف اعم از مسلمان و غیر مسلمان و شیعه و غیر شیعه و با گرایشهای مختلف در سیره ایشان کاملا مشهود است. ٤- معصومان با بیان عقاید و افکار و احکام اصیل اسلامی و اسرار حج برای گروه های مختلف و در موقعیت های مختلف و نیز ارجاع مردم به قرآن و سنت پیامبر از ظرفیت عظیم حج در بعد فرهنگی-تبلیغی بهره فراوان می بردند ۵ – حضور مسلمانان از مناطق مختلف در ایام حج زمینه مساعدی را برای اهل بیت (علیهم السلام) فراهم میکرد تا با بیان دیدگاههای سیاسی اسلام و آشنائی مردم با خط اصیل رهبری اسلامی یعنی ولایت و نیز بیدار کردن مردم نسبت به مسائل سیاسی و ظلم و انحراف دستگاه های حاکم، جلوه سیاسی حج و عمره و ظرفیت عظیم آن را برای یک حرکت سیاسی برای دیگران آشکار سازند.