سیره اهل بیت (ع) در ارتباط با طبیعت و حیوانات

-رساله علمی سطح 3

-گروه علمی : تاریخ

-نام دانش پژوه : حسن پاکدامن

-استاد راهنما : حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین عبدالمحمدی

-استاد مشاور : حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین مرادی نسب

-سال انتشار : 1395

چکیده :

با نگاهی به آیات روایات و سیره اهل بیت (ع) روشن می گردد که هیچ مکتبی مانند اسلام به محیط زیست و حراست از آن اهمیت نداده است. قرآن کریم در بسیاری از آیات انسانها را به مطالعه طبیعت و عناصر آن فراخوانده است؛ زیرا توجه انسان به طبیعت در حقیقت نگرش به جهان هستی است که باعث تفکر و اندیشیدن انسان می شود و در سیره اهل بیت  (ع) بر آن تاکید شده است. 

نابسامانی های موجود امروز در طبیعت و آلودگیهای زیست محیطی ناشی از بهره وری نادرست از طبیعت و منابع آن است. دین مبین اسلام، همان گونه که ارتباط انسان با خداوند و جامعه انسانی را بیان کرده است. چگونگی ارتباط و نحوه رفتار انسان با طبیعت و حیوانات را نیز بیان نموده است. سیره آن بزرگواران در ارتباط با طبیعت و حیوانات میتواند برای همه جوامع بشری راهگشا باشد. در این پایان نامه تلاش خواهیم کرد که به تبیین سیره و دیدگاه اهل بیت در ارتباط با طبیعت و حیوانات بپردازیم.

این رساله پژوهشی است درباره «سیره اهل بیت (ع) در ارتباط با طبیعت و حیوانات، که ابعاد و جوانب موضوع را در چهار بخش و چندین فصل و نوشتار، تبیین و تحلیل می کند. این بخش ها عبارتند از: ۱- جایگاه طبیعت و محیط زیست در قرآن و سیره اهل بیت (ع) 2-  شرایط بهره برداری از طبیعت و محیط زیست در سیره اهل بیت (ع) ۳ – شرایط نگهداری حیوانات در سیره اهل بیت خه حقوق حیوانات در قرآن و سیره اهل بیت (ع)  هدف از این رساله بیان اهتمام معصومان(ع)  به حفظ و حراست از حریم محیط زیست و جانداران می باشد. و در اثناء بحث روشن خواهد شد که آن ذوات مقدس با شیوه های گوناگون و متنوع، این کنار را به سرانجام رساندند  و اکنون وظیفه ماست که این روشها و شیوه ها را آموخته و در حفظ و حراست از محیط زیست پیرامون خویش بکوشیم و آن را برای نسل های آینده حفظ نماییم.