سیره پیامبر اکرم (ص) در تعامل با قبایل مدینه

-رساله علمی سطح 3

-گروه علمی : تبلیغ

-نام دانش پژوه : علی زاهدی فر

-استاد راهنما : حجت الاسلام و المسلمین فاضل حسامی

-استاد مشاور : علی آقای نوری

-سال انتشار : 1395

-چکیده :

در این پژوهش به روش تحلیل نقلها با استناد به ،آیات روایات و تاریخ به بررسی سیره پیامبر اکرم (ص)

در تعامل با قبایل در مدینه پرداخته شده است که مشتمل بر یک مقدمه و پنج فصل می باشد.

در مقدمه تعریف موضوع ، اهمیت بررسی آن و هدف از آن را عنوان نموده است. در فصل اول مفاهیم و کلیات ذکر شده است و در فصل دوم به بررسی سیره رسول اکرم(ص) در تعامل با قبایل مدینه از بعد فرهنگی پرداخته شده که اقدامات آن حضرت در جهت هدایت و ایجاد زمینه های وحدت در میان قبایل، نوع برخورد با غیر ،مسلمانان آزادی عقیده و همچنین در ابعاد ،ورزشی ترویج فرهنگ ایثار و سایر امور فرهنگی میباشد.

فصل سوم این رساله به تعامل های سیاسی پیامبر اکرم (ص) با قبایل مربوط میشود که در ۹ بخش ذکر شده و اموری مانند بیعت تدوین حاکمیت قانون پیمان برادری و ساماندهی نیروهای نظامی واکنش نسبت به گفتار و رفتار غلط یهود و و موارد دیگر مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل چهارم تعاملهای اقتصادی پیامبر (ص) در مدینه بیان شده است و از آنجا که از علل قوام هر حکومتی پیشرفت در اقتصاد آن حکومت است رسول اکرم (ص) نیز از طریق رعایت عدالت در اخذ مالیات توزیع ثروت در میان قبایل دادن مسئولیت ها به افراد با توجه به شایستگی آنها و حل مشکلات اقتصادی با توجه به احداث بازار تشویق به کشاورزی و کارگری و ……. به تقویت حکومت اسلامی در بعد اقتصادی اقدام نمودند.

فصل آخر به تعاملهای نظامی رسول اکرم (ص) اشاره دارد که آن حضرت قبل از برخورد نظامی با انذار و هشدار عملی خواسته که مخالفان دست از مخالفت بردارند اما در حال اضطرار با مخالفین به جنگ پرداختند و در این حال ابتداء از تبعید شروع کردند و سرپیچی و لجاجت دشمنان پیامبر (ص) را مجبور به قتل آنها می نمود و تاریخ گواه بر این مطلب است که پیامبر (ص) در این اقدامات هیچ گونه هدف مادی نداشتند.