-رساله علمی سطح چهار
-رشته شیعه شناسی
-گروه : کلام اسلامی
-استاد راهنما : حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار
-استاد مشاوره : حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد یاوری
-دانش پژوه : جعفر علی نقی
-سال انتشار : 1402
-چکیده :
موقف تاریخی انقلاب اسلامی در آستانه یک خیز تمدنی قرار گرفته است. از آنجا که مذهب شیعه امامیه عقبه تئوریک آن محسوب میشود، علیالقاعده در مصاف با اندیشههای رقیب باید جهت نیل به تمدن نوین اسلامی سرمایههای اصلی خود را به میدان بیاورد و ظرفیتهای آنها را مورد کنکاش و مداقه قرار دهد. آموزههای شیعی حول محور امامت که جوهره تفکر شیعی است، از مهمترین سرمایههای نرم و ایدئولوژیک این مذهب حقه محسوب میشود که لازم است جهت پیریزی تمدن نوین اسلامی ظرفیتهای آن واکاوی شود تا معلوم گردد هر یک از این آموزهها برای ساخت تمدن نوین اسلامی از چه قابلیتهایی برخوردارند. از آنجا که هرچه ادبیات نظری یک پدیده، دقیقتر و بیشتر شکل گرفته باشد، امکان تحقق عینی آن مهیاتر خواهد بود، تحقیق حاضر علاوه بر ظرفیتسنجی اندیشه امامت، در صدد است تا به هدف تولید ادبیات نظری و همچنین نشان دادن میزان کارآمدی این اندیشه در امتداد اجتماعی، روش مطالعات تمدنی در تفکر شیعی را نیز آشکار سازد. برای رسیدن به اهداف مذکور با استفاده از روش اسنادی مهمترین کارکردهای تمدنی یعنی نظم و انسجام، کارآمدی در جهت اهداف، اقتدار و ثبات اصطیاد شده، در گردآوری دادهها و اطلاعات نیز به صورت آمیزهای از اسناد مختلف وحیانی، تاریخی، تجربی، هر یک از مولفههای امامت برای کارکردهای تمدنی فوق به گونه تحلیلی ظرفیت سنجی شده است. این تحقیق روشن ساخته؛ در میان مجموعه آموزههای کلامی شیعه، اندیشه امامت تنها آموزه اختصاصی شیعه است که از بیشترین ظرفیت برای فعال کردن وجوه و سطوح تمدنی برخوردار است. از آنجا که تمدنها انحصارا یک پدیده انسانی هستند و مهمترین عامل تمدن، انسان است، اندیشه امامت با توجه به برخورداری از مولفههایی همچون علم، عصمت، خلیفه الهی بودن، مرجعیت دینی و… ارتباط مستقیم و موثری با کارکردهای تمدنی مذکور دارد و به اکمال و اتمام آنها کمک و از این طریق انسان را در ابعاد مختلف به کمال میرساند و این سهم وافری در پیریزی و ساخت تمدن نوین اسلامی دارد. همچنین، از آنجا که ستون تمدنها بر ستون اندیشهها استوار است، اندیشه امامیه به جهت اتقان حداکثری که دارد، برای تحقق کارکردهای اساسی تمدن ظرفیتهای وافری دارد که با قوامبخشی خود به پویایی و پایایی استوانه های تمدن می انجامد.