معجزات و کرامات مثبت امامت

-رساله علمی سطح 3

-رشته شیعه شناسی

-گروه : کلام اسلامی

-استاد راهنما : ابوالقاسم صلواتی گلستانی

-استاد مشاور : مهدی زندیه

-دانش پژوه : حسن ابرجسی

-سال انتشار : 1396

-چکیده :

چون خداوند متعال بعد از خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی (ص)، امامان معصوم (ع) را مجریان شریعت و حجت خویش در روی زمین قرار داده تا راه هدایت بسوی بندگی را بر مردم هموار کنند و از آنجا که همواره در طول تاریخ مدعیان دروغین نبوت و امامت واقعیات را بر مردم مشتبه می کردند لازم است که راهی برای شناخت امام و حجت قرار داده شود.

از این رو امامان باید برای اثبات ادعای خود شاهد و گواه روشنی ارائه دهند تا شیادان و مدعیان دروغگو و گمراه کننده نتوانند از این مقام سوء استفاده نموده در لباس مدعیان واقعی و راهنمایان حقیقی، خودنمایی کنند. این شاهد و گواه نیز نمیتواند از کارها و اعمال عادی باشد که دیگران هم بتوانند نظیر آن را بیاورند و ادعای دروغینشان را ثابت نمایند و حق جلوه دهند ،بنابراین باید این شاهد و گواه از اعمالی باشد که نوامیس و قوانین طبیعت را در هم شکند و بر خلاف مسیر عادی و طبیعی جریان یابد و دیگران را از آوردن چنین گواه و شاهدی ناتوان سازد این گونه اعمال خارق العاده را که مهمترین پشتوانه و شاهد سفیر الهی است «معجزه و انجام دادن آن را «اعجاز» مینامند.

سوال اصلی ما در این رساله این است که امامان شیعه چه معجزات و کراماتی را برای شیعیان و برای غیر معتقدین به ،امامت برای اثبات امامت خویش ارائه کرده،اند و همچنین به این سوالات نیز جواب داده می شود که کدامیک از این معجزات و کرامات مطابقا و کدامیک التزاما بر این مساله دلالت می کند. روش می نگارش این تحقیق بصورت توصیفی تحلیلی است به این صورت که با مراجعه به آیات قرآن و کتب روائی و تحلیل محتوای آنها سوالات تحقیق پاسخ داده می شود.

در این رساله معجزات و کراماتی که برای اثبات امامت امامان انجام شده است، در ضمن سه فصل بیان باشد که شامل ده گفتار میباشد، در فصل دوم در و بررسی میشود فصل اول کلیات و مفاهیم و مفاهیم مسئله ضمن دوازده گفتار به بیان و بررسی کرامات مثبت امامت برای معتقدین به امامت پرداخته می شود. فصل سوم نیز شامل دوازده گفتار میباشد که به ترتیب ائمه و کرامات مثبت امامت برای غیر معتقدین به امامت بیان و بررسی می شود.

در این رساله حدود پنجاه و چهار کرامت از ائمه اطهار نقل میشود که نزدیک به بیست و هشت مورد آن بصورت مستقيم و بالمطابقة مثبت امر امامت میباشد و سایر روایات بالملازمه اثبات امر امامت می کند.