موضوع : واکاوی شخصیت و عملکرد سیاسی،فرهنگی،اجتماعی حجاج بن یوسف ثقفی از منظر فریقین

 

-رساله علمی سطح 3

-گروه علمی : تاریخ

-نام دانش پژوه : سید مهدی حسینی

-استاد راهنما : دکتر ناصر باقری بیدهندی

-استاد مشاور : حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رضا مطهری

-سال انتشار : 1400

-چکیده:

چهارمین خلیفه امویان مروان بن حکم است بعد از مرگ مروان بن حکم فرزند او عبدالملک خلافت را بر عهده گرفت. در زمانی که نا آرامی جهان اسلام را در بر گرفته بود و حکومت اموی در آستانه سقوط بود در این زمان عبدالملک فردی را وارد حکومت و قدرت نمود که پایه های سست این ساختمان را استوار کرد به گونه ای که حتی فروپاشی آن را تا مدتها به تأخیر انداخت این شخص کسی نیست جزء حجاج بن یوسف ثقفى حجاج سردار لشکر عبدالملک و از طرف او والی حجاز و عراق بود. حجاج خدمات بسیار زیادی برای حکومت امویان انجام داد بطوری که قبل از آنکه مرگ عبدالملک فرا رسد به فرزندان خود وصیت کرد که حجاج را گرامی بدارید زیرا منبرها را برای امارت شما آماده کرد و ممالک را گشود و دشمنان را خوار ساخت و معمولاً شخصیتهای منفی چون حجاج آنقدر ظلم و جنایت کرده اند که کارهای مثبت آنها دیده نمی شود و همچنین در مورد کارهای منفی آنها نیز زیاده گویی و غلو می شود لذا بنده با این نیت به سراغ این موضوع رفتم که این شخص را با دیدی به دور از تعصب و بی طرفی از جنبه های سیاسی نظامی اقتصادی، اجتماعی واکاوی کنم.

بعد از تحقیقی که به عمل آمد بنده به این نتیجه رسیدم که این شخص علی رغم اینکه برخی از نویسندگان در مورد مظالم و فجایع او محمل و تأویلی درست کردهاند ولی واقعاً اگر بدون تعصب دینی به این قضیه نگاه کنیم به هیچ عنوان نمی شود از ظلم و خونریزی و سفاکی بی حد و اندازه این شخص به راحتی عبور کرد.

البته باید توجه داشت که حجاج بن یوسف خدمات ارزنده ای هم داشت که نمی شود آنها را نادیده گرفت مثل نظم و سامان بخشیدن به سپاه و امور نظامی تجدید بنای کعبه اهمیت دادن به کشاورزی توجه به قرآن کریم و یکدست کردن آن و ارسال آن به تمام نقاط کشور ،اسلامی از بین بردن حکومت ظالمانه زبیریان …..