میراث اعتقادی تحدیث فاطمه سلام الله علیها

-نویسنده : ابراهیم دستلان

-دانش آموخته موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)

-گروه : تاریخ سطح 4

-منتشر شده : فصلنامه شماره 24 اسلام پژوهان

-سال انتشار : 1401

-فایل مقاله

-چکیده :

ارتباط با عالم ملکوت منحصر به وحی نمی‎گردد، بلکه نوعی از ارتباط وجود دارد که جنبه تشریعی نداشته و از آن تعبیر به تحدیث می‎شود و لذا محدَّث، نبی نیست. در میان محدَّثین، نام فاطمه سلام الله علیها نیز می‎درخشد و در واقع یکی از القاب ایشان، محدَّثه است یعنی کسی که ملائکه با او گفتگو میکردند و جبرئیل اخبار غیبی را به ایشان منتقل مینمود. جدای از اینکه مقام تحدیث یکی از مقامات والای اهل بیت: و حضرت زهرا سلام الله علیها است، باید گفت این مقام لوازم و آثاری دارد که از لوازم آن، تحت عنوان صفات پیشینی و از آثار آن، تحت عنوان صفات پسینی برای شخص محدَّث تعبیر می‎شود و معرفت نسبت به این صفات، آثار اعتقادی و برکات زیادی برای انسان‎ها و شیعیان به همراه دارد.
در این مقاله این آثار اعتقادی مقام تحدیث، تحت دو عنوان صفات پیشینی و پسینی، مورد بررسی قرار گرفته است.