تاریخ مدارس علوم دینی شیعیان کرمان

-نویسنده : جواد عباس رودباری

-فارغ التحصیل رشته تاریخ تشیع سطح سه

-دانش پژوه رشته تاریخ و سیره پیامبر اعظم (ص) سطح چهار

-گروه علمی : تاریخ

-ناشر : قم ، امتداد حکمت

-سال انتشار : 1401

-پیشگفتار

حوزه علمیه نهادی است که همانند نهادهای اجتماعی به تدریج و در طول سالهای متمادی شکل گرفته است که ریشه شکل گیری آن به صدر اسلام و آغاز بعثت پیامبر اکرم باز میگردد.

حوزه های علمیه همواره مرکز تربیت شاگردان، تولید علم و توسعه فرهنگ دینی بوده است حوزه علمیه کرمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. با پژوهش صورت گرفته حوزه علمیه کرمان از دیر باز یکی از مراکز مهم تولید و گسترش علوم اسلامی نقلی و عقلی بوده است به طوری که تاثیرگذاری آن در علوم حوزوی به صورت فی الجمله قابل انکار نیست.

همچنین باید اشاره کنیم حوزه های علمیه غالبا در یک منطقه جغرافیای به مرور و تدریج گروه های علمی به وجود می آیند و در صورت فراهم بودن زمینه های علمی ،سیاسی اجتماعی و گسترش بیشتر و اقبال دانشمندان، حوزه های علمیه در دانشهای گوناگون گسترش می یابند و یک حوزه علمیه بزرگ حاوی علوم مختلف ایجاد می شود.

در این پژوهش برانیم تا تاریخ پیدایش حوزه های علمیه در کرمان را بررسی کنیم به این بیان که: چگونگی شکل گیری، رشد، توسعه و احیانا افول برخی تاریخ مدارس علوم دینی شیعیان کرمان از مدارس علمیه کرمان را بررسی کنیم عالمان و آثار مهم و تاثیرگذار آن در گسترش علوم حوزوی را نشان میدهیم.

در جهت دیگر آشنایی با برخی اتفاقات سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی و میزان تاثیرگذاری و تاثیر پذیری حوزه علمیه کرمان در آن حوادث را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

این پژوهش در گام نخست به تاریخ حوزه علمیه کرمان خواهد پرداخت به این ترتیب که:

در مرحله اول: معرفی مدارس و مراکز دینی کرمان

در مرحله دوم: تشریع ابعاد تاثیرگذاری مدارس دینی کرمان از تاسیس تا دوره معاصر درگام دوم: نقش حوزه های علمیه کرمان را در علوم گوناگون نشان خواهیم داد و همچنین آثار علوم اسلامی اندیشمندان کرمان را ارائه خواهیم داد و در مرحله میزان تاثیرگذاری علمای کرمان در جامعه مورد بررسی قرار خواهد گرفت .