گام به گام ازدواج

-نویسنده : علی قرائتی

-دانش پژوه رشته مشاوره اسلامی

-گروه علمی : مشاوره اسلامی

-سطح : سه

-مقدمه :

وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أزواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ).خداوند متعال از هرگونه بدیل و شریکی متری و منزه است. اما این صفت را برای خود برگزیده و همهی مخلوقات را اعم از انسان حیوان و – و حتی گیاهان را زوج و به صورت زن و مرد آفریده است تا با ازدواج و پیوند بینشان به آسایش و آرامشی وصف ناپذیر برسند و در ا روم ۲۱ و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفریده تا در کنار آنان ارامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر میکنند.

سایه ی این اسودگی به سوی کمالات انسانی و معنوی خود حرکت کنند اما هر کاری نیاز به مقدمه ای دارد و مقدمه این آرامش ازدواجی صحیح و درست است وقتی شخص همسری را به درستی انتخاب کرده و با چاشنی مهارت همراه ،کند قطعا این راحتی خیال دور از انتظار نیست.

زمانی که صحبت از ازدواج میشود جوان و نوجوان از ملاکها و انتظارات خود از همسر آینده حرف می زنند؛ اما آیا در ازدواج فقط است؟ یعنی برای پیوندی موفق فقط نیازمند به همسر گزینی مهم همسری ایده آل هستیم؟ برای جواب این سوال مثالی بزنیم.

شما برای اتومبیلرانی به چه چیزی نیازمند هستید؟ یا برای سفری لذت بخش داشتن خودرویی خوب و مجهز کافیست؟

برای تجربه رانندگی و سفری رویایی فقط به یک خودرو عالی نیاز نیست بلکه آنچه که مهمتر از اتومبیل بوده و مقدمه اصلی است داشتن مهارت رانندگی برای تجربه اتومبیلرانی و آزمودگی کافی برای هدایت وسیله نقلیه .است کسی که اصل رانندگی را بلد نباشد با بهترین خودرو هم تصادف می کند .

با توجه به این مثال فهمیده میشود که آنچه مهمتر از انتخاب صحیح همسر است میزان مهارتهای ما برای مدیریت یک زندگی مشترک است. پس برای شروع ،ازدواج ابتدا باید از خود شروع کرد و بعد به انتخاب همسر پرداخت.

به همین دلیل، مقوله مهم ازدواج که عامل سعادت و یا شقاوت انسان است را به سه بخش پیش از ازدواج، حين ازدواج (انتخاب همسر و پس از ازدواج تقسیم کرده اند. اگر ما در مرحله ی اول ازدواج که همان پیش از ازدواج است بتوانیم به درستی خود را آماده کنیم یقیناً در مراحل بعدی ازدواج که انتخاب همسر بوده موفق عمل کرده و در نتیجه آرامش خاصی را در زندگی خود تجربه میکنیمازدواج مرحله ای حساس و پر مخاطره ایست که هر شخصی قبل از ورود به آن باید از تمامی زوایای وجودش آگاهی پیدا کرده و با خودشناسی از نقاط مثبت خود اطلاع داشته و با خودسازی نقاط ضعف را برطرف نماید و به سمت کمالات پیش برود. یکی از مهمترین و بنیانی ترین آمادگیهای قبل از ازدواج داشتن تواناییهای روحی و فکری است که پایه و اساس کل زندگی ما را می سازد.

یک مخترع قبل از اینکه وسیله ای را اختراع ،کند فکری مبتکر و خلاق داشته و یا یک مهندس قبل از این که شروع به ساختن کند ذهنی

سازنده دارد یا یک کاراگاه نیازمند ذهنی کنجکاو و جستجوگر است. باست برای بر همین اساس است که فردی قبل از اینکه بخواهد ازدواج کند، باید روح و ذهن خود را در این امر آماده کرده و پرورش دهد. آمادگی روحی و فکری قبل از ازدواج مجموعه ای از رشد عقل وروح است که ما را برای راحت زیستن کمک کرده و از فردی معمولی به شخصیتی قدرتمند و محبوب تبدیل میکند بلوغ فکری بلوغ ،عاطفی استقلال ،فکری، قدرت مدیریت و… از جمله این آمادگیهای روحی است که در صورت دست یابی به آن و ملکه شدن در ذهن و عمل میتواند ضامن خوشبختی ما گردد .

در این کتاب سعی شده با زبانی ساده و روان به بلوغ عاطفی پرداخته و بیان نکاتی از آن که ارتباط مستقیم با ازدواج دارد، به ارتقاء آرامش و آسایش در زندگی مشترک و حتی زندگی اجتماعی کمک کند .

امید است برای افزایش سطح روحی و فکری جوانان و نوجوانان مفید واقع شده و در آینده شاهد خانواده هایی پر نشاط و موفق باشیم.

شانزدهم ماه مبارک رمضان

على قرائتی 

نهم اردبیهشت ماه ١٤٠٠