نقش انقلاب اسلامی ایران در گسترش مذهب تشیع در غرب آفریقا

-رساله علمی سطح 3

-رشته : تاریخ تشیع

-گروه علمی : تاریخ

-استاد راهنما : حجت الاسلام والمسلمین دکتر نصرالله سخاوتی

-استاد مشاور : حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینی دولت آباد

-دانش پژوه : علیرضا حداد

-سال انتشار : 1395

-چکیده :

انقلاب اسلامی ایران که ماهیت شیعی داشته و به عنوان پرچمدار مکتب اهل بیت علیهم السلام در جهان شناخته می‌شود و آموزه های شیعی موجب پیروزی آن بر طاغوت گردید، تاکنون نقش و تأثیرات زیادی در گسترش تشیع در غرب آفریقا داشته است .

با توجه به مستندات موجود و شواهد و قرائن تاریخی، تا قبل از انقلاب اسلامی ایران جمعیت شیعه و فعالیت آنان در غرب آفریقا منحصر و محدود به تعدادی از شیعیان مهاجر بوده است؛ اما پس از انقلاب اسلامی به رهبری امام و صدور پیام انقلاب به سایر کشورهای جهان و از جمله کشورهای غرب آفریقا تشیع در آن مناطق وارد مرحله جدیدی شد.

وجود صدها ،مرکز، مؤسسه، مدارس و حوزه های علمیه و هزاران دانش آموخته و مبلغ که هم اکنون در کشورهای غرب آفریقا، خود شاهد و گویای رشد تشیع در این مناطق دارد؛ در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چنین نبوده است.

از همه مهمتر تفکر انقلاب اسلامی و گسترش آموزه های اهل بیتی در این کشورها بیانگر دریافت پیام انقلاب دارد: تحقیق حاضر ضمن تشریح چگونگی نقش و تأثیرات انقلاب اسلامی در گسترش تشیع به بیان تأثیرات فکری، فرهنگی و عوامل گرایش به مذهب تشیع در غرب آفریقا می پردازد.  از یک سو نقش مهم و سازنده حوزه دهای علمیه، طلاب و دانش آموختگان مکتب اهل بیت و از سوی دیگر فعالیت شخصیت های بومی و غیر بومی و تأثیراتی که نهادهای جمهوری اسلامی در این کشورها بر جای گذاشته است؛ از دست آوردهای این تحقیق به شمار می آید.