نقش و سیره امّ المومنین امّ سلمه(س) در عرضه های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی صدر اسلام

-رساله علمی سطح 3

-گروه علمی : تبلیغ

-نام دانش پژوه : علی اصغر بنی حسن

-استاد راهنما : حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا شریعتمدار

-سال انتشار : 1399

-چکیده : 

هدف میان اقوام و جوامع دارای سنت تاریخ نگاری جایگاه و نقش زنان در تاریخ به عنوان موضوعی مستقل کمتر مورد توجه قرار گرفته و همواره در حاشیه جایگاه و نقش مردان دیده شده است. اما با توجه به جایگاه و نقش ویژه زنان در اسلام این رساله با هدف معرفی و تحليل شخصيت امّ المؤمنين امّ سلمه (س) که یکی از زنان فعال و مؤثر در جامعه صدر اسلام بوده ثابت می کند؛ حق پذیری و باطل ستیزی ، جهت حمایت از رسالت نبوی (ص) و دفاع از ولایت علوی فصلی پر رنگ در تاریخ زندگی ایشان دارد لذا سیره و نقش این بانوی جلیله در عرصه های مختلف از دو جهت حائز اهمیت و توجه است یکی در برخورد با رخدادهای صدر اسلام در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بویژه در تبیین و ترویج آموزه ها و سیره نبوی (ص) در ابعاد فردی خانوادگی و اجتماعی به طوری که این دو امر کافی است تا ایشان را به عنوان یک الگوی کارآمد و سازنده، به مسلمانان معرفی کند. روش شناسی از آنجا که نقش تاریخی ام سلمه (س) تحت دو اصل تولی و تبری با عنوان ولایتمداری در دو حیطه فردی (۱- حامی و مطیع ولایت ۲- عشق به ولایت) و اجتماعی (۱ – مروج ولایت ۲- مدافع ولایت و نیز طاغوت ستیزی (با مشرکین ،منافقین ، خائنین ، شماتین ،قاعدين ،غاصبین ،ناکثین ،قاسطين ،سبابين ،مارقين ،قاتلین) ظهور و بروز می یابد به روش توصیفی و تحلیلی این موارد را مورد بررسی قرار داده ایم.

یافته ها به صورت کلی دستاوردهای این حرکت علمی را میتوان در چند امر زیر بیان کرد :

۱ ) نگاهی دوباره به تاریخ اسلام از منظر شخصیتی که مورد احترام فریقین است.

۲ ) پی بردن به نقش اثرگذار این شخصیت مهم و تاریخ ساز در رسیدن معارف ناب به نسل های آینده

3 )  تفهیم غیر مستقیم بر روح و روان مخاطب نسبت به ایجاد حس مسئولیت پذیری در دفاع و ترویج از معارف حقه و مبارزه با انحرافات در قالب دو اصل تولی و ولایتمداری و تبری و طاغوت ستیزی.

٤) ارائه یک دیدگاه همراه با ملاکهای صحیح ، در شناخت نوع عملکرد و تبیین جایگاه همسران رسول خدا(ص).

 ه) شکستن ،حصر از انجام یک تحقیق شایسته در مورد یکی دیگر از همسران رسول خدا (ص) – غیر از عایشه و خدیجه کبری (س) که تا کنون به صورت این چنین مورد توجه محققان نبوده است.

نتیجه گیری: نتیجه اصلی بدست آمده این است که نقش ام المؤمنین ام سلمه (س) در عرصه های مختلف فردی، اجتماعی سیاسی و فرهنگی جهت حمایت از رسالت نبوی و ولایت علوی و نیز حفظ و ترویج معارف اسلامی و به ویژه تبیین جایگاه و سیره نبوی(ص)، بسیار مؤثر و سرنوشت ساز بوده است.

واژگان :کلیدی امّ سلمه (س) ،  رخدادهای صدر اسلام ،  مذهب إثنى عشری ، اندیشه شیعه ، امامت  ، ولایت