ویژگی های دوستان باب و ناباب و اثرات همنشینی با آنها از دیدگاه امیرالمومنین(علیه السلام)

رساله علمی سطح 3

-گروه علمی : تبلیغ

-نام دانش پژوه : هادی کماسی

-استاد راهنما : آیت الله حاج شیخ محمد علی مظفری شاهرودی

-استاد مشاور : حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی گودرزی

-سال انتشار : 1398

-چکیده :

ایجاد یک جامعه دینی و اخلاقی محتاج توجه به دستورات دینی است. به ویژه اینکه تهاجم فرهنگی غرب در عصر ارتباطات فقط زندگی فردی اشخاص را مورد هجمه قرار نداده و در پی جهت دادن زندگی اجتماعی افراد نیز از جمله انتخاب دوست و روابط با دوستان هست پیشوایان دینی ما در زمینه شناخت ویژگیهای دوستان کیفیت گزینش آنها و همچنین تعامل ارتباطی با آنان در چارچوب نظامی ارزشی اسلامی شیعی دستورالعمل های فراوانی برای ما بیان داشته اند چنانکه از امام علی علیه السلام احادیثی در زمینۀ ویژگیهای دوستان در دست است.

مسئله ما در این تحقیق بررسی ویژگیهای دوستان باب و دوستان ناباب از دیدگاه امام على (عليه السلام)  و اثرات همنشینی با این دو دسته دوستان است. خصوصیت و نوآوری تحقیق ما بر اساس احادیث صادر شده از حضرت امام علی (علیه السلام) که غالبا در کتاب غرر الحکم مرحوم شیخ عبدالواحد تمیمی آمدی موجود بود، تشخیص ویژگیهای دوستان باب و ،ناباب در دو بخش ایجابی و سلبی و همچنین آثار و ثمرات ،فردی اجتماعی و اخروی مترتب بر رفاقت با دوستان باب و ناباب به صورت تفکیک شده است.

نتیجه به دست آمده در این تحقیق حاکی از این است که در رابطه با ویژگیهای دوستان باب و ناباب راهکارهای ،مفید نصایح حکیمانه و کاربردی و نیز توصیه های بسیار ارزشمندی از حضرت امام علی (علیه السلام ) به ما رسیده است که توجه به آنها هم در ایجاد یک بستر مناسب برای روابط دوستانه ما در اجتماع مفید است و هم ما را از نسخه های ارائه شده توسط فرهنگ های منحط غربی بی نیاز میکند .