سیره نبوی (ص) در عرصه تولیدو اشتغال و تاثیر آن در منطقه حجاز

-رساله علمی سطح سه

-رشته تاریخ تشیع

-گروه علمی : تاریخ

-استاد راهنما : دکتر سید حسین فلاح زاده

-استاد مشاور : دکتر سید هادی عربی

-دانش پژوه : مصطفی کریمی

-سال انتشار : 1390

-چکیده :

مسئله تولید و اشتغال از مسائل بسیار مهم اقتصادی است که در سخنان و سیره عملی پیامبر (ص) به آن توجه شده است. در این رساله سعی شده با تحقیقی بین رشته ای (تاریخ و اقتصاد) موضوع تولید و اشتغال با توجه به مؤلفه های اقتصادی آن، در سخن و سیره اقتصادی پیامبر اکرم مورد بررسی قرار گیرد و با تحلیلی ،مناسب به اصول، روش و سیره اقتصادی آن حضرت در تولید دست یافته و این بخش از نظام اقتصادی اسلام را به صورت شفاف تر بیان نمود.

مهمترین مؤلفه های تولید که در سخنان پیامبر اکرم مورد بررسی قرار گرفته عبارتند از : کار و ویژگی های آن، نیروی انسانی و ویژگی های آن منابع طبیعی، نقش سرمایه و مدیریت در تولید و انواع تولید همچنین اقدامات و فعالیت های عملی آن حضرت در کار و تولید اقتصادی، ذیل دو بحث مورد بررسی قرار گرفته است : (الف) تولید محصول که به شغل هایی چون کشاورزی، دامداری، زمین داری و صنعت پرداخته شده است. ب) تولید خدمات که شغل هایی چون کارگری، خدمات در منزل، خدمات اجتماعی، خدمات حقوقی، خدمات نظامی و خدمات فرهنگی و خدمات عمومی بیان شده است تأثیر سیره نبوی بر اقتصاد حجاز نیز از دو جهت و خاستگاه دینی – مذهبی و خاستگاه سیاسی – اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

در میان ویژگیهای فراوان تولید و اشتغال در سیره پیامبر اکرم، ارائه الگوی عملی کار و تولید در جنبه های مختلف آن، به تمامی مردم و خصوص پیروان مکتب تشیع، از مهمترین ویژگی های تأثیرگذار به شمار می رود.