کاربرد جامعه‌شناسی در تبلیغ

-نویسنده : شمس الله مریجی

-عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)

-استاد موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)

-دانش آموخته سطح ۴ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)

-گروه : علوم اجتماعی

-منتشر شده : بوستان کتاب

-سال انتشار : 1387

-چکیده :

تبلیغ سعی و کوششی است برای تأثیرگذاری بر افکار و اندیشه دیگران یا به عبارتی تبلیغات، برقرار کردن ارتباط با استفاده از وسایل ارتباطی است که در آن هدف اقناع دیگران مدنظر بوده و در قبال این ارتباط، انتظار می‌رود که آرای دیگران در مقابل مسائل مشخص و معین تغییر یابد. عوامل بسیاری در ساختن پیام تبلیغی دخیل هستند که هر کدام نقش به سزایی را بازی می‌کنند. این عناصر عبارت‌اند از: شعار تبلیغاتی، رنگ، و موسیقی. در تبلیغات هدفمند در زمینه‌های سیاسی، تجاری و فرهنگی. مجریان تبلیغات می‌دانند از فرآیند تبلیغات چه می‌خواهند و می‌دانند چه چیز را به چه کسی، چگونه و در چه زمان و مکانی می‌خواهند انتقال دهند و چه عکس‌العملی بر ایشان مطلوب است. مطالب ذکر شده، گوشه‌ای از مباحث و اطلاعاتی است که در کتاب حاضر، درباره تبلیغات ارائه شده است. کتاب حاوی 6 فصل است، برخی از مباحث کتاب عبارت‌اند از: سیر تاریخی در تبلیغ جهان و ایران؛ فراگرد ارتباط و تأثیر آن بر تبلیغ؛ نظریه‌های تبلیغات و جایگاه هنر در تبلیغ؛ آثار تبلیغات؛ نظام‌های تبلیغی؛ سبک‌های تبلیغاتی در برخی از کشورها؛ و تبلیغات اسلامی.”